Genieten van rustmomenten

Helemaal niets. En toch heel veel. De zon die in m'n huis valt. De stilte die opgevuld wordt door vogels. En soms wat mensen die om de Sint Jan heen lopen. Daar geniet ik heel bewust van. Gisteren was er ook zo'n moment.
Ik had mijn huisje schoon gemaakt en was heel tevreden dat ik dat gedaan had. In de Papa al pomodoro van La Vialla proef ik de warme Italiaanse zon. Het glaasje witte wijn erbij zorgt voor verfrissing. Ik zit een film aan en leun achterover. Wanneer ik naar boven ga is er buiten nog geroezemoes van de vaste zondagavond bezoekers van de benedenburen. Ik vind het een gezellig geluid. Nog even douchen. In het donker kijk ik uit het dakraampje. De Sint Jan wordt verlicht met een bijna oranje gloed. Er komt een nevel voor door de warmte van de douche. Ik voel me heel rustig en blij met de relatieve stilte van het moment.

Het leven als niet werkende kan heel druk zijn ben ik achter gekomen. Zaterdag is er maar deels iets gekomen van de ideeën die ik had over die dag.
Degene die met geholpen geholpen heeft in het formuleren van reacties tijdens het geneuzel met mijn werk verdiende hele mooie bloemen. Ze had op een gegeven moment al aangegeven dat ze in de tuin aan het werken was, waardoor ik het idee al had gekregen dat bloemetjes vast welkom zouden zijn. Hier om de hoek zit een geweldige bloemist. Ze maken mooie creaties die je zo neer kan zetten om ze vervolgens alleen een beetje water te geven. Ze hebben altijd van alles staan en maken mooie stukjes op bestelling. Ik had besteld en was erg tevreden met het resultaat. Belangrijker nog: degene die de bloemen kreeg vond het mooi en was blij verrast.

Geniet was het ook samen met Annemarie op het terras bij Dit. Samen toosten op goede beslissingen nemen in je leven. Het was gezellig om bij te kletsen, een glaasje wijn te drinken en van lekkere hapjes te genieten. Buiten op de bank bij Dit. Een heerlijke plek. Er lopen voortdurend mensen voorbij. En toch is het rustig en levendig tegelijk.
En zo gaat de dag van het ene moment over in het andere moment. Nessy en Eric nog even zien voordat ze op vakantie gaan. En nog even bij Kris langs voordat ook zij op 'vakantie' gaat. Vakantie tussen aanhalingstekens omdat ik zelf nog uit mijn reisleidster-tijd weet dat het begeleiden van een vakantie voor kinderen hard werken is.

En zondag maak ik tijdens een rondje golf met m'n teammaatjes m'n eerste eagle. Voor de niet golfers: dat is gewoon een heel goed, je hebt dan heel weinig slagen nodig om de bal in de hole te krijgen. Het is een mooi moment op een gezellige dag. En die prestaties mogen ook wel een beetje gaan komen. Vrijdag hoorde ik dat ik de selectie voor Dames 1 bij Prise d'Eau zit. Ik ben niet uitzinnig van blijdschap. Dat heeft meerdere oorzaken. Eerder heb ik geleerd dat in de selectie zitten nog geen garantie is dat ik komend jaar daadwerkelijk hoofdklasse speel. Uiteindelijk moeten zij spelen die het beste spelen. Maar op dit moment heb ik wel tijd om te trainen, dus ik ga zeker kijken hoever ik kan komen. Daarnaast sta ik hier anders in. Alles is wat relatiever geworden de laatste tijd. Het hebben van fijne mensen om me heen is zo ontzettend belangrijk geworden.

Comments

Popular Posts