Zomers voorjaar

Niet dat het ertoe doet, maar eigenlijk heeft het voorjaar een paar belangrijke voordelen ten opzichte van de zomer.
Zodra het zomers aandoet in het voorjaar gaat iedereen naar buiten. De terrasjes, de kade muren van de Schelde en de trappen voor het Museum van de Schone Kunsten zitten vol. Bier en cava vloeien rijkelijk. De geur van eerste barbecues komt af en toe voorbij. Overal hoor je opgewekt gepraat, er wordt muziek gemaakt, stelletjes kijken elkaar verliefd aan en vogels fluiten alsof hun leven er vanaf hangt.
Niemand heeft het erover dat een goede jas of een warmte lamp op het terras nog noodzakelijk goed is. Over dat je 's ochtends echt nog iets warms aan moet trekken zodat je in de loop van de dag lagen uit moet trekken.
Als het straks écht zomer is dan is het te warm, zijn er teveel insecten en zorgen airco's voor zomerse verkoudheden. En wordt er vaak juist over de keerzijde van de medaille geklaagd.
Vanuit dat perspectief kan het maar beter een zomers voorjaar zijn.

In het voorjaar voel je nieuwe energie. Niet alleen omdat iedereen weer naar buiten gaat, maar ook door de frisse ochtenden als de zon enthousiast opkomt en je later de eerste warmte op je blote armen voelt. Zo mijmer ik als ik de perfecte dag heb uitgekozen om thuis te werken.
's Ochtends verbouw ik mijn kamertje zodat mijn tafel weer onder mijn grote raam staat. Zodra het warm genoeg is zet ik de ramen wijd open en zit ik in de zon.
Als ik in het begin van de middag even naar buiten ga om lunch te halen merk ik dat het vooral in de luwte is waar het al warm aan het worden is. Kippenvel loopt over mijn blote armen als ik de supermarkt binnen stap. Snel terug naar mijn zonnepaleisje.

Ik kan geen genoeg krijgen van die eerste zomerse voorjaarsdag en zoek het perfecte terrasje. Ik fiets rond door de stad kritisch de overvolle terrassen bekijkend en vraag me af of ik daar zin in heb. Ik fiets verder, langs een favoriet tentje en bedenk hoe perfect het zou zijn als zíj een terrasje zouden hebben. Verrassing. De eerste dag met terrasje. Heel tevreden zit ik daar in het avondzonnetje, nippend aan een glaasje cava. Honden spelen met elkaar. Kinderen komen met zwarte geworden handjes en modderige strepen op hun gezicht af en toe een hapje van een lekker broodje halen. De avond is perfect.

Laat het nog maar een tijdje zomers voorjaar zijn!

Comments

Popular Posts