Battambang met Coco

Ik zou keuzes moeten maken in hetgeen ik over vandaag zou schrijven. Ik heb zo veel gezien en gedaan, dat het een beetje veel is. Het waren alleen stuk voor stuk mooie ervaringen die ik graag deel. Dus ik beschrijf ze kort.

Vandaag zat ik achterop de moto bij Coco. Hij studeert toerisme en doet zijn gids werkzaamheden erbij om in zijn eigen levensonderhoud te voorzien en zijn studie te betalen. Eerst is het even wennen achter op de brommer, maar het went al snel. Gisteren moest ik kiezen tussen de auto en de moto. Ik ben erg blij met m'n keuze. Als ik Coco vraag of we dezelfde route hadden kunnen rijden met de auto is het antwoord duidelijk nee. We rijden over kleine weggetjes door allerlei dorpjes. Er is niemand die we onderweg tegenkomen (behalve de mensen die wonen op de plekken waar we langsrijden).

Eerst gaan we met een treinjte. Het is niet meer dan een platte kar die toevallig over een rails dendert. De lokale bevolking gebruikt het treintje ook en onderweg stappen er mensen op en af. We stoppen in het volgende dorpje en worden welkom geheten door een oude man en zijn vrouw en drie meisjes uit het dorp. We gaan zitten en de meisjes maken ringen voor me van bamboebladeren. Als we terugkomen van het steenfabriekje krijg ik nog mango die warm is van de zon voor onderweg.



We kopen onderweg cadeautjes voor de degenen die we op de volgende bestemming tegenkomen. Dit gedeelte vind ik het meest boeiend, omdat ik zie hoe verschillenden etenswaren gemaakt worden. Sticky Rice Pudding (waarmee ik op de foto sta), het deeg van loempia's, rijst noedels en Cambodjaanse wijn. Iedereen gaat gewoon door met zijn werk terwijl mij uitgelegd wordt wat ze aan het doen zijn.


De lunch is echt een waar genot. We komen op een plek waar hutje op hoge palen boven de rivier uittorenen. In verschillende hutjes zitten mensen te eten of hangen te relaxen in hun hangmat. Echt een mooie plek. Het eten is prima en daarna even bijkomen maakt het een ultiem relax-moment.

We zijn nog twee tempels uit de elfde eeuw. Ze zijn erg vervallen en vernield in de periode van de burgeroorlog. Ook omdat het 's middags erg hard regent hou ik het graag bij een kort bezoekje. Ik dacht trouwens dat ik in het droge seizoen was gegaan. Het regent zo hard dat daarna de wegen onder water staan.

Sinds een jaar of elf wordt er wijn gemaakt in Cambodja. Ik ben toch benieuwd en probeer een glaasje. Het is rode wijn die ze gekoeld drinken. Het is jonge wijn, maar eigenlijk best lekker.

Morgen ga ik nog een dagje met Coco op pad. Het is best goed bevallen en het stadje heb ik wel een beetje gezien. Maar wat ik ga doen, is voor morgen!

Comments

  1. Super gaaf! En lekker relaxed zo in een hangmatje! Ziet er echt super uit allemaal! Maar dat heeft niet lang geduurd die alcohol loze vakantie ;) haha...nee groot gelijk heb je! Kun je iig zeggen dat je Cambodiaanse wijn op hebt! Enjoy... Life is Good!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts