Kong Fu Panda

Ja vandaag voelde ik me Kong Fu Panda. Zoveel tempels als ik omhoog geklommen ben... M'n gids sprintte omhoog en ik klom er behoedzaam achteraan. Zeiknat van het zweet. Het was niet een beetje warm of een beetje vochtig, maar héél erg. En dan nog erger. Maar elke keer was het het waard. Net als Kong Fu Panda zou ik misschien iets aan m'n conditie moeten doen, dus zwem ik elke dag een paar baantjes in het zwembad.

De gids was niet altijd even goed te verstaan, maar hij deed aandoenlijk zijn best. Eigenlijk was het soms best fijn dat ik het niet verstond, want dan was het wat teveel informatie. Mijn hoofd heeft ook vakantie en dus beperkte opname capaciteit. Er zijn een aantal dingen die ik nu dubbel heb gezien, maar dat geeft niet. Dan blijven ze beter hangen. De tempel van Lara Kroft wilde ik nog een keer zien. En weer was het indrukwekkend om te zien hoe de wortels van de bomen de tempel in hun greep hebben.
Zo was er ook een andere bijna romantische tempel die ik nog een keer wilde zien. Het is echt klauteren om boven te komen. Je voeten kan je sowieso niet recht op de treden zetten, maar hier moet je zelfs op handen en voeten naar boven. En dan moet je nog creatief zijn.

Een van de mooiste dingen was het bezoek aan een tempel die zo'n drie kwartier verderop lag. Er was niemand. Het was bijna een romantische plek en onvoorstelbaar dat deze tempel in de tiende eeuw gebouwd is en alle gedetailleerde sculpturen zo mooi zijn gebleven. Het is een kleine overzichtelijke tempel, die briljant versierd is. Misschien dat ik het nog wel mooier vond dan het geweld van Angkor Wat (maar die is dan misschien indrukwekkender).

Naast dat het een hele mooie tempel is, was de toch er naartoe heel mooi. Uitpuffen in de tuk-tuk en ondertussen vanalles om je heen zien dat verrast. Zo zie je afgeladen volle busjes, die aan de achterkant wel vijf meter uitsteken, waar van alles in en op gaat en waar onvoorstelbaar veel mensen in zitten. Of grote ladingen spulen, waar je op een gegeven moment een persoon tussen kan ontwaren en een brommertje. Het voorbeeld is niet eens spectaculair ten opzichte van wat ik heb gezien toen ik de camera niet bij de hand had.

Het was een hele bijzondere dag, die in meerdere opzichten een diepe indruk heeft gemaakt. Morgen vertrek ik naar Battambang. Niet met de boot zoals ik zo graag had gewild, maar met de bus. Dat is vast ook een ervaring op zichzelf. Het moet een rustiger stadje zijn. Dus ik ben benieuwd. Na een nachtje slapen ben ik vast helemaal klaar voor nieuwe verwonderingen.

Comments

  1. Super gaaf die tempels en de tuk tuk! Ik ben benieuwd naar de bus reis! Enjoy! X

    ReplyDelete
  2. Dat is het verhaal van vandaag (smilies doen het niet, maar er moest er wel een staan).
    Alleen ik zie nu dat ik ergens anders ga schrijven, want dit is een ander toetsenbord en dat maakt typen niet makkelijk. Eigenlijk wilde ik gewoon even uit de zon zijn aangezien het zweet over je rug loopt hier! Dus verhaal volgt later vandaag! Dikke kus

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts