Relaxen op oudejaarsdag

Naarmate de zon verder rijst wordt de temperatuur weer aangenaam. Het blijft een bijzondere gewaarwording om een warm oud & nieuw te hebben, ook in de wetenschap dat het middernacht wel koud zal zijn.
Na het bezoek aan een paleis en wat omzwervingen door Udaipur strijk ik neer op een terrasje aan de rivier. Het is een fijne en rustige plek. Kennelijk staat het in de Lonely Planet, wat er voor zorgt dat er andere reizigers zijn en een relaxt sfeertje hangt.
Een moeder doet de was. Haar twee kinderen zijn bij haar. Een jongetje van een jaar of vier zit rustig te spelen, maar zet even een keel op als hij zich uit moet kleden en zich moet wassen. Ook een meisje van een jaar of twaalf kleedt zich uit en ook haar kleren worden gewassen. Ze helpt haar moeder en haar broertje. Het lijkt een intiem schouwspel. Vooral omdat het lijkt alsof ze de mensen op het terras niet zien.
Een oude vrouw op het volgende plateautje doet hetzelfde. Ze is alleen. Ze heeft duidelijk moeite met lopen, maar ze lacht ontspannen en doet haar was energiek.

Rondzwervend kom ik een Zweeds stel tegen van halverwege de 50. Ze gebruiken de wintermaanden om rond te reizen. Extreem low budget. Ze vertellen hoe ze vandaag per toeval op een kunstgalerij stuitten en uitgenodigd werden om oud & nieuw te vieren. Ze vragen of ik aan wil sluiten.
Met de riksja vind ik 's avonds hun guesthouse. Als degene arriveert waarmee ze afgesproken hebben gaan we op pad. snel blijkt dat we niet naar een feest gaan maar ergens gaan eten. Dat ergens is natuurlijk nog niet zo maar gefixt op oudejaarsavond. Dankzij een telefoontje van de 'gastheer' belanden we op een lokaal rooftop restaurant waar we uitzicht hebben op verschillende feestjes. We kiezen er een uit en ik realiseer me dat ik voor de tweede oud & nieuw party crash. Alleen feestjes in India zijn rond 1 uur, wat al een uitzondering is, afgelopen. Het is hilarisch om aanwezig te zijn en excuses voor het zware oordeel, maar de Indiërs op dit feestje kunnen niet dansen. Als je zelf meedoet kopiëren ze al je bewegingen. Er wordt niet afgeteld tot 12 uur. Er is ook niet een moment waarop vuurwerk begint. Er is weleen moment waarop de muziek uitgaat; als de politie arriveert.
Ik ben al om de hoek bij m'n hotel en kruip moe en voldaan m'n bedje in. Happy new year!

Comments

Popular Posts